delft facebook twitter linkedin instagram play pause refresh expand contract close sound mute share right down angle-left angle-right

Het verhaal van Neda

Mooiste plek in Delft: de grachten.

“Ik ben geen IT’er,“ zegt functioneel beheerder Neda Basic-Loncaric. “Je moet me zien als de schakel tussen de gebruikers en de IT-afdeling. De programmeurs en ontwikkelaars op de IT-afdeling praten een heel andere taal dan de gebruikers van applicaties. Ik ben een soort tolk. Dat is belangrijk werk want de gemeente Delft heeft zo’n 400 applicaties draaien. Voor burgers en voor eigen medewerkers.”

Hoe innovatief is de gemeente eigenlijk? “Delft wil altijd voorop lopen,” zegt Neda. “We zijn druk bezig met automatisering en open data. En we scoren hoog als het gaat om digitale producten voor burgers.  Het streven is dat doorlooptijden verkort worden en dat je dingen onafhankelijk van tijd en plaats kunt doen. Digitalisering van documenten is een mooi voorbeeld. Hierdoor duurt het opvragen van een akte nu nog maar tien minuten in plaats van twee uur. Burgers hebben direct profijt van zulke verbeteringen.”

“Dit is geen bedrijf met een 9-tot-5-mentaliteit.”

Ook de medewerkers van de gemeente profiteren van de automatisering. “De gemeente is geen bedrijf met een 9-tot-5-mentaliteit. Daarom maken we het voor medewerkers bijvoorbeeld makkelijk om thuis te werken. Je kunt eigenlijk overal inloggen, welk device je ook gebruikt. Bijna iedereen heeft ook een smartphone of tablet voor zijn werk. Alleen voor bijvoorbeeld de plantsoendienst is dat niet nodig. De komende tijd gaan we serieus werk maken van digitale handtekeningen. Dit scheelt niet alleen veel papierwerk, maar ook veel tijd en geld.”

“Veel van mijn collega’s bij de gemeente werken hier al heel lang. Ze hebben enorm veel kennis in huis. De laatste jaren zijn ook veel jongere mensen aangenomen. Die brengen weer een heel andere dynamiek en zienswijzen met zich mee. Ik denk dat het een perfecte mix is. De wisselwerking tussen deze groepen levert veel moois op.”